5 Kasım 2010 Cuma

AĞIRLIK(WEİGHT=GRAVITY)

Kaldırma kuvvetinin ters yönünde olup daima Dünya'nın merkezine diktir. Normal yatay uçuşta kaldırma kuvveti ağırlığa eşittir. Fakat yatışlı keskin dönüşlerde ve yere dik yapılan dairesel akrobatik manevralarda (loop) yerçekimi ivmesi: G etkisi ile uçağa binen yük artar.
a)GROSS WEIGHTUçağın boş ağırlığına yakıt, yağ, sökülebilir ekipmanların ağırlığı, uçuş ekibi, yolcu bagaj ve kargonun ağırlığı toplamıdır.
b) AĞIRLIK MERKEZİ (CENTER OF GRAVITY "CG"):Bir uçağın tek noktadan askıya alındığında üç eksende (enlemesine, boylamasına ve dik olarak) dengede durabileceği hayali noktadır.
c) ÇAKLARDA TARTI VE BALANS (WEIGHT AND BALANCE)Uçaklarda ağırlığın (Gross Weight) ve ağırlık merkezinin (CG) önemi anlatılmıştı. Bu nedenle uçakların üretimi bittikten sonra ve ilk uçuştan önce, serviste kullanırken ise ağırlık veya CG'yi etkileyecek önemli bir tadilattan sonra "TARTI ve BALANS (WEIGHT and BALANCING)" yapılır. Uçak bu işlemde genellikle üç noktadan, çoğunlukla iniş takımlarının olduğu yerlerden kriko (jack) ile kaldırılıp yere paralel bir duruma getirilip seviye ayarı yapıldıktan sonra krikonun üstünde bulunan elektronik yük algılayıcılardan (load transducer) gelen elektrik sinyalleri bir cihaz tarafından değerlendirilip uçağın toplam ağırlığı, yatay ve dikey düzlemlerde ağırlık merkezlerinin yeri hesaplanmaktadır. Başka bir sistemde ise uçak krikoya alınmadan üzerinde yük algılayıcıları olan üç ayrı portatif platforma kendi tekerleri üzerinde çekilerek çıkartılmakta ve aynı tartı ve balans işlemleri bit portatif bilgisayar tarafından yapılmaktadır. Çıkan ağırlık merkezi limitler dışında ise uçağa "ballast: safra" denilen özel ağırlıklar ilave edilerek uçağın ağırlık merlezinin yeri sınırlar içine çekilir.

d) YÜK FAKTÖRÜ (LOAD FACTOR):Kanatların taşıdığı yükün uçağın toplam ağırlığına olan oranıdır.